vrijdag 10 juni 2011

De vos en de eekhoorn (met tutorial!)

Meisjesjurk gemaakt van weer een Hema jongens T-shirt en stof van Ikea:




Dit jurkje is supersnel en supersimpel te maken!


TUTORIAL

Je hebt een T-shirt (niet te smal) en een lap stof nodig:



Draai het T-shirt binnenstebuiten en knip het zo'n 3 cm onder de oksels af:


(Het onderste deel niet weg gooien maar gebruiken voor de tailleband van een urban rokje!)

Vouw je shirt dubbel en leg het op de stof, met de vouw tegen de stofvouw aan. Bepaal hoe lang en hoe breed (aan de onderkant, de bovenkant moet uiteraard even breed als het shirt zijn) je de jurk wil hebben en teken dat af. Denk aan 1 cm extra naadwaarde!


Doe dit twee keer, je krijgt dan dit:


Als je een applicatie op het shirtgedeelte wil naaien, kun je dat het beste doen als de jurk nog niet in elkaar zit.



Leg de stukken stof met de goede kanten op elkaar en naai het rokgedeelte aan de zijkanten dicht. Leg daarna het shirt ondersteboven boven het rokgedeelte, zo dus:


Schuif de delen in elkaar, speldt ze vast en naai ze aan elkaar.

Vouw het rokgedeelte terug en werk de onderkant af, bijvoorbeeld met biasband. Eventueel kun je nog roosjes, knoopjes, een tailleband of andere dingen toevoegen.

En dan is je supersnelle jurkje klaar!



In plaats van katoen kun je ook tricot gebruiken:


Zit nog lekkerder!




71 opmerkingen:

  1. Leuk weer. Volgens mij zou ik helemaal vrolijk worden van een kijkje in de kledingkast van jouw meisjes :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Annemiek: Inderdaad een vrolijke en tegelijk ook erg volle kledingkast inmiddels.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend slim zeg!! En bedankt voor je leuke berichtje op mijn blogje. Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat jullie niet van grijs houden is te zien! En gelijk hebben jullie. Grijs kan altijd nog als we 80 zijn. Wat een leuk blog heb je. Ik word volger!
    En die hemajurkjes, wat geweldig! Dat ga ik ook eens proberen. Heb je nog tips en trucs?
    hartelijke groet,
    Karin

    PS Bedankt voor je lieve woorden op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb jij er bezwaar tegen dat ik een foto van je jurkje gebruik voor een linkje op mijn nieuwe blog?
    Het is nog niet helemaal klaar, maar je mag wel vast even een kijkje nemen: merelsenmusjes.blogspot.com

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Karin: Bedankt voor je leuke commentaar! Tuurlijk mag je de foto gebruiken voor je blog! Zal ik de foto naar je mailen of kun je hem gewoon van mijn blog kopiëren? Heb geloof ik geen tips voor zo'n jurkje hoor, gewoon doen, het is heel eenvoudig! Alleen even opletten dat het kind in kwestie erin past (omdat er geen sluiting in zit en als je het rokgedeelte van niet-rekbare stof maakt, wil het wel eens gebeuren dat het te krap uitvalt.....). Of heb je interesse in een tutorial?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Karin:Oh leuk je nieuwe blog, net even gekeken, wat een goed idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn de jurkjes vrolijk en leuk geworden. Simpel idee, super resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi!
    fijn dat ik je foto mag gebruiken! Kun je een soort van uitleg geven hoe je het doet, dan kan ik daar naar verwijzen.
    (als het je leuk lijkt tenminste..)
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo! Wat grappig om deze stof weer eens helemaal anders verwerkt te zien. Ik maakte er al een broek van, versierde er een tuniek mee en ze hangen als gordijn op een kinderkamer, maar deze jurk is ook errug leuk!
    Groets,
    Sacha (zolderwerk.les-bastides.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Ester en @Floortje: Dank!!

    @Sacha: Oh gaaf, zijn jouw vos- en eekhoorncreaties op je blog te vinden??

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Karin: Er wordt aan gewerkt, ik stuur je een mailtje als het klaar is!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi kleedje! En leuk gedaan zo met die T-shirt en de stof!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Dyantha: Dank je! Ik kom gauw weer op jouw blog snuffelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit is een supercombi zeg!
    Groetjes, Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je een gezellig blog! En ik wilde je complimenteren met de orginele jurkjes (ook de t-shirt jurkjes zijn geweldig!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Petits Pirates: Dank je voor je compliment!
    @Antoinette: Dank je! Heb me ook aangemeld bij jouw blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk ideetje. Dit kleedje doet me denken aan de rokjes die ik vroeger droeg: eerst 'gewoon' met bretellen en dan later met een 'bovenstukje' zodat het rokje langer kon gedragen worden. Mijn mama was ook vindingrijk ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Mararangi: Ja inderdaad! Ik had vroeger ook jurkjes gemaakt van overhemden met gehaakte bovenstukjes. :-)
    Ik ontdek nu pas dat je een blog hebt. Je was al volger, maar ik kan dan op een of andere manier niet zien of iemand een blog heeft. Pas als iemand een reactie plaatst, lukt dat wel. Raar, of niet? Hoe dan ook, ik ga even je blog bekijken nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn dat je ook volger bent geworden van mijn blog.
    Echt een heel leuk kleedje. Mijn vingers jeuken al om er aan te beginnen en ook dat rokje. Ik ga mijn kast eens uitpluizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. die staat op mijn lijstje voor na de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat onwijs gaaf zeg! Het is dat ik geen naaimachine heb anders..

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ben heel benieuwd naar jullie creaties, zou het leuk vinden om het resultaat te zien!

    @ Julie: Mocht je interesse hebben in een swapje een keer.... een jurkje naar eigen smaak voor een Beerlalaprint..... :-))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, wat een leuke blog heb je! Heb wel een naaimachine, maar kan niet (goed) naaien. Hij staat al 10 jaar stil ofzo haha. Toch lijkt het me wel wat om uit te proberen.....
    Groetjes,
    Andina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een super goed, leuk, simpel idee. Ik geloof dat ik maandag ook maar even langs de Hema moet, en daarna even in mijn stofjesbak duiken.

    Groetjes Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Andina: Gewoon proberen, het is echt niet moeilijk! :-)

    @Angela: Dank je Angela! Ik ga zo even jouw blog bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. LEUK!!! Dit kan (in theorie, haha) natuurlijk ook voor grote kinderen (van 29 jr) ;-)
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Esther: Ja ja, absoluut!! Ik zou het dan wel met tricot doen denk ik. Zeeeeeeer benieuwd naar het resultaat, ik hou je blog in de gaten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Helemaal leuk! Dankjwel voor de goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een geweldig jurkje! Daar durf ik me wel aan te wagen...superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb het vandaag gemaakt, zal het op mijn blog zetten. Was inderdaad niet moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een prachtidee, zo kun je ook shirt's die te kort zijn hergebruiken.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik heb het geprobeerd (zie blog). Maar was wat eigenwijs dus was het moeilijker dan ik dacht ;)Volgende keer volg ik de handleiding beter en zal het echt supersnel en supersimpel zijn :)Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heerlijk zo simpel en zo snel... Bedankt voor deze tutorial! Hier kun je zien wat ik ervan heb gebakken: http://shibbiesays.blogspot.com/2011/08/creatief-intermezzo-11-supersnelle.html

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Het is zo simpel, maar o zo leuk en ik ga het zeker proberen. Dank je wel voor de tip en de duidelijke omschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Heb net een herfst-editie van je jurk gemaakt (maatje 68)! Helemaal geweldig deze tutorial. Ik heb de foto's op m'n blog gezet.
    Groetjes 2suskes

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Waw! Zo leuk bedacht. Ik ben net begonnen met een naaicursus en zie het wel zitten om eens dit jurkje te maken! Onze dochter heeft net heel veel jurkjes(in t-shirtstof) en t-shirts waar ze nog wel goed in past, maar die te kort zijn geworden. Zo kan ik ze recycleren!
    Bedankt voor de tip! Groetjes, Moi

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een geweldig idee, dat jurkje van een shirt! Mijn handen jeuken om er een voor mijn dochter te maken! Zij draagt maat 122/128, op hoeveel stof moet ik rekenen? En hoeveel centimeter stof moet ik ongeveer knippen voor onder het shirt? Heeft iemand tips? Alvast bedankt (jammer, de Ikea is nu dicht......!)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Mariska: Met een metertje heb je wel genoeg denk ik. Handig is om even een goed passend jurkje van je dochter te nemen, en dat te gebruiken als uitgangspunt, dan zie je precies hoeveel je nodig hebt. Het shirt knip ik meestal zo'n centimeter of 5 onder de oksels af (plus 1 cm naadwaarde). Maar eigenlijk kun je gewoon knippen waar je wilt, net wat je mooi vindt! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dank je voor je snelle reactie, ik ga lekker in het weekend aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Super idee en duidelijk uitgelegd. Ben een echte beginner op naaivlak, probeerde vandaag de tuto én het lukte!! Ons meisje was bovendien laaiend enthousiast (amai mama, jij kunt zoooooveel!!!) straal straal :-)
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik ga ze zeker maken, 3 meiden dus genoeg te variëren!
    Ik zou wel graag willen weten welke steek je gebruikt bij tricot.

    Groetjes Zita

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @Anoniem: Hoi Zita, op mijn naaimachine zit een steek die lijkt op een locksteek. Niet helemaal natuurlijk, want ik heb helaas geen overlockmachine, maar dit voldoet ook. Volgens mij kun je ook gewoon een stiksteek gebruiken, omdat de stof van het rokgedeelte toch niet rekbaar is. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik heb de stiksteek gebruikt en als achtervang een zigzag erlangs gehaald. Ziet er stevig genoeg uit, dank voor je reactie! Jurkje is overigens heel erg mooi geworden, in 2 uur in elkaar genaaid. Vind ik best goed voor een beginner ;).

    Groetjes Zita

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Zita: Wat leuk dat ie zo goed gelukt is! Kan ik het jurkje ergens zien, heb je een blog??

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hallo,

    ik wil je echt complimenteren met je blog. Wat onzettend leuk!! Ik heb 2 dochters, en voor beide nu een jurkje gemaakt van een t-shirt en een stukje stof. En wat een enthousiasme! Jurkje is meteen bevorderd tot lievelingsjurk :-)
    Binnenkort je 'urban rokje' ook proberen, heb er nu al zin in.
    Groetjes,
    Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @Angelique: Dank je!!!! Wat ontzettend leuk om te horen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat een ontzettend goed idee, dit jurkje! Zodra mijn meisje gaat staan en lopen, ga ik me er ook aan wagen! het klinkt niet erg lastig om te maken, precies goed voor mij denk ik zo!
    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik kom net kijken in "blog-land", maar jij staat met stip op 1 in mijn favoriete lijstje. Binnenkort maar weer eens achter de naaimachine kruipen, inspiratie genoeg thanks to you!!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hallo,
    Ik vind het een erg leuk jurkje. Heb zelf ook eens zoiets gemaakt maar toen kreeg mijn nichtje het niet over haar hoofd. Hoe doe jij dat? Jij hebt ook katoen gebruikt, dat rekt toch niet mee....
    Zou je dit kunnen vertellen?
    Veel succes verder met al het leuks wat je nog gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esther,
      Ik gebruik meestal jongens T-shirts, die vallen wat wijder. Of gewoon iets wijder vallende meisjesshirts. Het moet met katoen inderdaad niet te smal vallen!
      Succes!
      Groetjes, Sacha

      Verwijderen
  51. Heb net mijn eerste jurkje van een oude romper en een shirtje gemaakt. Geniaal. Thanx voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Zo leuk allemaal! Hoe krijg jij de applicatie zo mooi vastgenaaid? Kan dit met een gewone doorsnee naaimachine?
    Suc6 met alles.
    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan zeker met een doorsnee naaimachine! Je kunt de stof voor de applicatie het beste eerst op vlieseline strijken, voor de stevigheid. Daarna uitknippen en op je jurk plakken (met pritt) en vastnaaien met een zigzagsteek. Succes!

      Verwijderen
  53. Wat is dit leuk zeg!! Ik ga gelijk op zoek naar leuke tshirt en doet niks meer weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hoi hoi,
    Wat een geweldig leuk idee. Ik heb het meteen geprobeerd, zie http://molenweg83.nl/?e=652.
    Dankjewel, groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Thank you very much for sharing your tutorial, I love it and my girls want a dress and a skirt like.
    Thanks for your visit and a hug.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  56. waauw geweldig idee! goed dat ik ergens las dat je best jongens t-shirts gebruikt, ik heb nogal last met tricot, dat "rekt" precies uit als ik dat stik, er zou een soort van band bestaan om erop te strijken (op de tricotrand om uitrekken tegen te gaan), heb jij een idee wat dat zou zijn?
    groetjes en toffe blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je vooral moet opletten dat je niet aan de tricot trekt als je naait. Als de stof van het onderste jurkgedeelte niet rekbaar is, en je dat deel vastspeldt aan de tricot, zou het geen probleem moeten zijn.
      Succes!

      Verwijderen
  57. Bedankt, ik heb al vaker zoiets geprobeerd maar nooit gelukt.
    Dankzij jouw duidelijke stappenplan heb ik nu een schattig jurkje voor mijn dochter gemaakt.
    Zie foto's op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Haaa leuk ik had dit jurkje dus op jouw blog voorbij zien komen,ik wist even niet meer bij wie ik het had gezien9ik zal het gelijk vermelden op mijn blog ) .Maar ik heb het jurkje nu ook gemaakt en mijn dochtertje was superblij.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hier nog ene veer! Wat een geweldig idee. Zo schattig en simpel.
    Gezegend met een dochter die en niet van grijs (blauw, zwart & wit want jongenskleuren houdt) en eigenlijk alleen jurken aan wil is dit de perfecte oplossing.
    Vind je het ok als ik na het maken, een linkje naar jouw blog plaats?
    Asjeblieft.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Wat een goede handleiding. Ik ben echt een beginner (kan nog geen rits of knoop verwerken), maar heb dit jurkje in anderhalf uur in elkaar gezet voor onze dochter van 4. Super blij! Bedankt! Ga in de volgende vrije uurtjes een jurkje maken voor onze jongste dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Heb nu tweemaal het jurkje gemaakt maar merk dat de meiden het moeilijk aan krijgen over de schouders omdat de stof die ik voor het jurk gedeelte gebruik niet goed meerekt. Tips om dit te herstellen in het jurkje dat klaar is?

    BeantwoordenVerwijderen