woensdag 1 juni 2011

Tutorial urban rokje

Maak je eigen urban rokje!



stap 1
Kies een goed zittend rokje dat je als uitgangspunt kunt nemen om een patroon te tekenen. Ik gebruikte een zwierig rokje (geen cirkelrok, net iets minder zwierig), maar een ander model (A-lijn of recht rokje) kan ook.
Vouw het rokje dubbel, zodat je een kwart rok voor je hebt. Leg het op een stuk papier en teken je patroon.
Je krijgt dan zoiets als dit:


Of ietsje anders als je een ander soort rokje hebt gekozen.
Je kan het patroon eventueel iets korter maken, omdat er straks nog een tailleband aan komt.
De bovenkant van twee patroondelen moet ongeveer even breed zijn als de romper waar je de tailleband van gaat maken. Ongeveer, want je kunt de stof makkelijk een beetje oprekken tijdens het naaien.

stap 2
Je hebt nodig: oude shirts waar je vier keer je patroon uit kan knippen en een romper (of een stuk tricot waar je de tailleband van kan maken).


Knip vier keer je patroon uit, denk aan 1 cm extra voor de naden! Knip van de romper de boven- en onderkant af zodat je het middenstuk overhoudt.



stap 3
Leg twee rokdelen met de verkeerde kanten op elkaar (de goede kanten naar buiten dus!) en naai ze vast met een steek die je leuk vindt. Ik heb een soort locksteek gebruikt (geen echte want ik heb helaas geen overlockmachine), maar je kunt bijvoorbeeld ook een gewone stiksteek gebruiken, de randjes van de tricot krullen dan naar buiten. Voor het 'urban effect' komen de naden dus aan de buitenkant!
Herhaal dit met de andere rokdelen tot de rok rond is. Eventueel de naden netjes bijknippen.
Daarna werk ik altijd meteen de onderkant af met bijvoorbeeld een zigzagsteek (of iets anders).

 

stap 4
Vouw de romper dubbel met de binnenkanten op elkaar, zodat je een tailleband krijgt. Speld de tailleband aan de rok vast. De open stukken van de rok en de tailleband liggen op elkaar (de tailleband is als het ware naar beneden geklapt).
Naai dit rondom vast, door drie lagen heen (twee lagen van de romper en een laag van de rok). Je moet de stof waarschijnlijk een beetje uitrekken om het passend te krijgen. Laat een paar cm open waar het elastiek doorheen kan.

 

Meet bij je dochter (of bij het voorbeeldrokje) hoeveel elastiek je nodig hebt. Rijg het elastiek door de tailleband en naai dicht. Klap de tailleband naar boven.



Eventueel nog iets extra's erop naaien of strijken en klaar is je urban rokje!






Zie hierhierhierhierhier en hier voor de andere urban rokjes!

26 opmerkingen:

  1. Wat een supertutorial. Dit moet ik ook kunnen ;o) Ik ga op zoek naar t-shirts en lapjes. Heel erg bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. word uitgetest - merci! Ik snuister meteen tussen de te kleine t-shirts die ik weg wou doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok! Ik ben helemaal fan!
    Heb net je rokje gemaakt; het is GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dank voor het delen van je patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaah, ik maakte er dit weekend eentje. Super leuk, bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zag tutorial via Applicatie-en-zo! Helemaal geweldig, heb er vanavond gelijk eentje gemaakt van oude favoriete shirtjes, superleuk! Dochters "vechten" nu al voor wie het rokje zal zijn (dan maar delen ;-) ) Dank je wel voor je vrolijke ideeën, hier krijg ik kriebelende vingers van! Heerlijke inspiratie!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super leuk! ik wil hem ook gaan maken! Is het allemaal enigzins rekbare stof die je gebruikte?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ik heb hem gemaakt hoor! morgen passen! hij is echt wel cool geworden al zeg ik het zelf! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wou dit al heel lang eens maken en nu kwam het er eindelijk van! Wat zal dochterlief opkijken als ze opstaat morgen! Hopelijk past hij! Ik ga er morgen over bloggen en verwijs zeker naar hier,hoor!
    Bedankt voor deze heerlijk makkelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat heb jij een leuke blog en wat zijn deze rokjes superrr.
    Nu heb ik geen kleine dochter meer, die van mij is al 19 ;), maar dit meisje zou zo'n rokje wel helemaal super vinden.
    Ik ga kijken of het me gaat lukken, heb al in geen jaren meer zelf kleren gemaakt, maar deze tutorial moet te doen zijn voor een blonde dame als mij en dan heb ik weer eens wat anders te laten zien op mijn 365 dagen creatief blog.
    Mmmm maar denk wel dat dit iets wordt voor na mijn vakantie, nu heb ik teveel voorbereidingen op weg daarheen.
    Ik kwam by the way op je blog via Sil ;)...ga maar eens kijken :p
    Warme creatieve groetjes van een nieuwe volgster die hier weer lekker veel inspiratie op doet :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je leuke reactie! Is vast ook geschikt voor meisjes van 19, ben heel benieuwd!!

      Verwijderen
    2. Ik is weer eens hier. Vind deze nog steeds gaaf en zou zoiets willen maken voor een meisje van bijna 45 ;). Wat zou je dan als tailleband kunnen gebruiken? Een topje of zo? Groetjess!

      Verwijderen
    3. Ik gebruik vaak oude shirts of hemden inderdaad als boord (meestal doe ik er dan nog elastiek in). Maar je kunt ook gewoon een stuk tricot gebruiken: twee repen aan elkaar naaien (in het rond dus), dubbelvouwen en klaar. Succes, ben benieuwd!

      Verwijderen
  10. Vanuit het onderwijs ben ik veel bezig met kennisdeling, maar op deze manier je creatieve ideeën delen, daar wordt ik helemaal blij van. Heb inspiratie om mijn nieuwe naaimachine te gaan gebruiken. En kan ik die rompertjes een 2e leven geven ;-) DANK!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waauuwww! Deze heb ik net ontdekt en ga me er aan wagen ook, bedankt voor de uitleg, super tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Very clever way to reuse old t-shirts!!! They all look great, but I especially like the one with the Japanese girl... stunning!!! Thanks for sharing the tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Saw this at the Threading My Way link party and love it! Thanks for sharing the details!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi, wat een super leuk idee dit rokje! Ik heb het plaatje gebruikt voor een artikel over flockfolie, natuurlijk met bronvermelding: http://www.leukmetkids.nl/inspiratie-om-zelf-te-maken-zelf-een-print-op-een-shirt-maken/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt super deze tutorial! Ik heb er nu al 6 gemaakt :) Mijn dochter draagt ze met liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Adorable skirt! Love the little teapot!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Al maanden verliefd op je rokjes. Maar nog niet de tijd of moed gezien er eens voor te gaan zitten. Vandaag dan toch maar eens produktief geweest. Wilde je bedanken voor de fantastisch heldere tutorial! Dankzij deze tuto heb ik er een aantal superschattige rokjes voor mijn dochter bij! En er gaan er zeker nog een aantal volgen! Ik heb in mijn blog jou blog doorgelinkt voor de tutorial :) http://creabeaka.weebly.com/1/post/2013/08/rokjes-voor-mizzy-urbanstyle.html

    BeantwoordenVerwijderen