maandag 29 augustus 2011

Tutorial urban sjaal


Een sjaal gemaakt van rompers en shirtjes in kleine maten (én met dierbare herinneringen).


Deze laatste is een echte nazomermeisjessjaal geworden, maar je kunt uiteraard ook een stoere jongensversie maken.


Je hebt nodig:


een stuk of 8 rompers en shirtjes



eventueel een assistent die helpt bij het sorteren


Keer de rompers en shirts binnenstebuiten.

Om rechthoeken van hetzelfde formaat te krijgen, gebruik je de volgende (onverantwoorde maar wel supereenvoudige) methode:
Kies een boek (van ongeveer 15 bij 20 cm, maar groter of kleiner kan ook, als het maar op alle rompers en shirts past), leg dat op het shirt, teken af met pen en knip dat uit, door twee lagen heen.





Doe dit 8 keer, tot je 16 rechthoeken hebt:



Bepaal dan de volgorde van de rechthoeken. Maak een rij met 8 rechthoeken voor de voorkant van de sjaal, en een rij met 8 rechthoeken voor de achterkant.

De 8 rechthoeken naai je aan elkaar. Leg steeds de verkeerde kanten van twee rechthoeken op elkaar (goede kanten naar buiten!). De naden komen zo dus aan de buitenkant, voor het urban effect. Kies een goede steek, liefst een overlock, maar een zigzagsteek of iets dergelijks kan ook.



Maak zo twee rijen. Vervolgens leg je de twee rijen op elkaar met de goede kanten naar buiten. Speld ze vast en zorg daarbij dat de naden van de voor- en achterkant op elkaar liggen.
Naai de twee delen op elkaar, op dezelfde manier als de vorige naden.

En klaar is je sjaal!




23 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je duidelijke uitleg, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoihoi,
    Geweldig idee deze sjaal, ook leuk voor volwassenen om te maken van oude kledingstukken.

    Maar waarom ik je een berichtje stuur is omdat je de uiltjes ketting hebt gewonnen.
    GEFELICITEERD !!
    Mail even je adres door dan kan ik het naar je toe sturen, groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee een echte meidensjaal, die voor jongens vind ik ook erg mooi.groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. schoon gedaan! heel leuk idee, als k nog s wa te kleine kleertjes heb weet k wat rmee te doen, merciekes! groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heb net je blog ontdekt, heel leuk, leuke frisse kleurtjes! & super leuke kids! groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey naamgenoot :),

    Wat leuk om een berichtje van je te krijgen! Bloghoppen komt er bij mij te weinig van op dit moment (tijd voor mijzelf, hobby's...wat is dat hihi?), dus ik had jou nog niet ontdekt. Ik ga hier op een rustiger moment lekker neuzen en inspiratie opdoen.

    Deze sjaal is super! Erg leuk om kledingstukken met een verhaal (en gevoel) opnieuw gedragen te zien worden. Ik heb een vacuumzak vol babyspul bewaard (gelukkig maar!), die ik op een dag hoopte te recyclen in een patchwork of iets dergelijks, maar dit is idee een stuk haalbaarder wat tijd vreten betreft.

    Maar eerst mogen de kleertjes dus nog een keer gedragen worden. Jij daar een tikkie jaloers op & ik op jouw mooie creatieve uitspattingen.

    Groetjes Sacha

    P.S. ik ben mij nu opeens bewust van het grijs in mijn leven haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Ik heb zo wel nog een stapeltje rompers liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een superleuk idee zeg, ik bedenk mij net dat ik wat oude T-shirts weg deed van de jongste..hup naar de prullenbak terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mercikes voor deze duidelijk tutorial! Zal nog van pas komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaah wat leuk dat jullie allemaal naar Eefje luisteren! Dat vrolijkt me helemaal op :) en ik luister zelf ook nog steeds, vind het zulke fijne liedjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee. Ik heb hier een flinke berg spul liggen, klaar voor het goede doel, maar zo'n sjaal is ook een goed doel natuurlijk, zeker met dit weer. Alleen heb ik een beetje naaimachinevrees. Hij staat te verstoffen. Mijn modelletje jaren vijftig kan overigens maar een steek... Ik kom hier maar eens vaker kijken, eens zien of ik de angst kan overwinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuke sjaal, echt een recykleer sjaal.
    Leuk dat je me volgt! Doe je ook mee aan mijn give away? Hoeft niet hoor maar sommige mensen worden volger omdat ze mee willen doen aan mij give away.

    Liefs flo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi,

    Wat een leuk ideetje! Bedankt voor de duidelijke tutorial!

    Groetjes Sofieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. SLIM! Upcyclen is leuk. Ik heb alleen geen overlocker... jammer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Happy in red: Ik ook niet! Je kan gewoon een andere steek kiezen, het kan zelfs met een zigzag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is goed bedacht! Ik was gister op een site (weet niet meer welke) en iemand had een sjaal gemaakt van sokken. Boven de hiel afknippen en aan elkaar naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel leuk idee! Heb het meteen geprobeerd. Dankjewel voor de tutorial. Ik heb het ook met een zigzagsteek gedaan bij gebrek aan overlocker. Groetjes Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is wel echt een tof idee, je wilt niet weten hoeveel te kleine shirts en shirts met een gaatje heb liggen, echt een mand vol. Altijd bewaard, maar wat MOET je ermee ?!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I love this project. I can only appreciate the pictures because I only speak English.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a clever idea to reuse t-shirts, to make a special scarf full of memories!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen